søndag 8. mars 2009

Reklame

Reklame er en virksomhet for å markedsføre og gjøre folk kjent med selgerens produkt. Ordet reklame kommer fra det latinske ordet reclamare som betyr ”å rope igjen og igjen”. Vi ser reklame hele tiden og over alt. Det er på TV, radio og på nettet vi ser og hører mest reklame. Andre steder vi ser reklame er på busstasjonen, aviser, reklameblader, magasiner, plakater osv. En reklame kjennetegnes ved at den er kort, gir et budskap, ofte rett på sak og at den er fengende slik at de som ser på den husker den.

Reklameanalyse av Kavli Kaviar reklame

Reklamen for Kavli Kaviar gikk på tv i 2007/2008. Reklamen reklamerer for Kavlis to kaviartyper; Kaviar Original og Kavli Mix. Hensikten med annonsen er å få folk til å kjøpe produktet det reklameres for. Målgruppen for reklamen til Kavli er generelt til alle som liker kaviar, og spesielt til voksne som sliten med å få barnet sitt til å spise.

Reklamen starter ved at vi ser en mor og en far som forsøker å få barnet sitt til å spise. Vi ser ikke noen overskrift eller noe annet som forteller oss hva de reklamere for i starten av reklamefilmen. Reklamen lover heller ingen ting i starten. I neste del av reklamefilmen ser vi en liten gutt som kaster maten som han får av faren sin på gulvet. Det er tydelig at gutten er veldig kresen, og vil ikke spise. Videre ser vi at faren smører på Kavlis Kaviar på en brødskive, og gir den til sønnen sin. Deretter ser vi det skeptiske ansiktet på gutten. Han tar en bit og ser veldig fornøyd ut. Han drar opp en rød kassettspiller og setter på sangen ”Thats the way I like it”, mens han danser oppå bordet samtidig som foreldrene er overrasket over hva han driver med. Helt på slutten av reklamefilmen kommer to snurrende Kavli Kaviartuber fram, og budskapet blir klart. Vi får presentert at dette er en nyhet fordi det står ”Nyhet! Kavli Kaviar med ny smak. I tillegg ser vi slagordet til Kavli som er Alle liker Kavli.

Det er veldig lett å se hvordan stemningen i reklamen er. På den siden hvor moren og faren sitter er det brukt få farger som viser at de ikke er så begeistret for at ungen ikke spiser. Gutten er kledd i en rød genser som ofte brukes i reklame for å vekke oppmerksomhet. Også kassettspilleren er rød. Det er veldig lite språkbruk i reklamen. Ingen av de tre personene i reklamen snakker, men de bruker utrykk som hmmm og andre lyder de lager for å utrykke seg. Det største virkemiddelet i reklamen er humor. Når gutten setter på musikk og begynner å danse skal det mye til for ikke å trekke på smilebåndet. Et annet eksempel på at reklamen gjør at folk følger med er når gutten kaster tallerkenen med maten ned på gulvet som går i tusen knas.

Kavlis reklame spiller mest på humor. Budskapet kommer lett fram i slutten av reklamefilmen, og det er vanskelig og ikke le. Filmen vekker oppmerksomheten til seerne. Det er også lett å se hvem målgruppen er. Hele reklamen er sammenhengende og alle delene støtter budskapene i reklamen. Reklamen virker overraskende når gutten danser på bordet. Dette får reklamen pluss for. Jeg liker denne reklamen utrolig godt fordi den er veldig morsom og original.'



Ingen kommentarer: