onsdag 18. mars 2009

Informasjonsfilm om Sandvika

For tre uker siden begynte vi med å planlegge en reklame/info film for Sandvika Videregående Skole. Vi ble delt inn i grupper på seks. Jeg kom på en kjempe bra gruppe med Anja, Ole, Alex og Katinka. Denne første dagen vi fikk jobbe med filmen diskuterte vi hvordan vi skulle lage filmen. Et manus ble også startet på.

Den neste norskdagen vi fikk jobbe med prosjektet hadde jeg tatt med et digitalkamera med mulighet for opptak av video. Anja og jeg løp rundt på skolen og tok bilder og film. Samtidig satt Alexander, Ole og Katinka og grublet med på manuset.

Den tredje norskdagen brukte vi hele dagen til redigering. Vi fikk også tatt siste rest av bilder og video som gjensto. Vi fant fort ut at redigeringen tok mye lenger tid enn fotografering og filmopptak. Vi ble ikke ferdig med sluttproduktet denne dagen, så jeg og Katinka satt igjen på skolen neste dag for å gjøre enda litt mer. Dagen før vi skulle vise fram sluttproduktet vårt satt hele gruppa igjen etter skolen for å redigere ferdig. Dette tok meget lang tid. Vi satt faktisk på skolen helt til klokka syk den tirsdagen.

Det vi la vekt på i filmen var at den skulle få oppmerksomhet, samtidig som den kom med et godt budskap. Dette fikk vi til utrolig bra. Bildene kom i fokus denne gangen. Design, farger og elevene sto i fokus, noe som kom godt fram. Vi brukte også en del tekst slik at informasjonen nådde seeren. Den største utfordringen vi møtte under arbeidsprosessen var tid. Mesteparten av tiden gikk bort til redigering. Personlig syntes jeg vi burde hatt en uke til på prosjektet. Jeg mener dette ville ført til flere gode resultater enn det de forskjellige gruppene i klassen leverte…Det jeg er mest fornøyd med i filmen er de gode bildene og den fengende og ”catchie” musikken.

For å være ærlig ble jeg ikke særlig imponert over en del av de andres filmer. Men… de aller fleste hadde etter min mening fått et godt sluttprodukt. Jeg likte spesielt filmen til gruppe 1 og 5. De hadde en god håndfull humor. Det de manglet som vi hadde med var nok informasjon.

Jeg likte veldig godt oppgaven om reklame/informasjonsfilmen. Det at vi får en annerledes oppgave syntes jeg er meget viktig. Dette gir inspirasjon og arbeidslyst. Til slutt vil jeg si at jeg er meget fornøyd med sluttproduktet og er fornøyd med at vi kom videre med gruppe 1 til finalen!



Ingen kommentarer: