søndag 1. februar 2009

13-åring for ung for NM. 14-åring sendt til VM

Under NM på ski tidligere i vinter så vi at en 13 år gammel jente deltok på en stafett hvor aldersgrensen var satt til 15 år. Laget hennes ble diskvalifisert, og hendelsen fikk mye oppmerksomhet i media.

For ikke mange dager siden ble ei norsk 14 - åring tatt ut til VM i skihopp. Når ble dette greit? Er det OK at en 14- åring blir sendt til VM i hopp, samtidig som en 13 år gammel jente ikke fikk lov til å gå NM på ski? Hmm...jeg ser ikke sammenhengen.

Selv om jenta er god til å hoppe på ski, syntes jeg hun er for ung til å sendes til VM.Spesielt når en mindreårig blir diskvalifisert i NM på ski, noe som etter min mening er mye mindre.

Fler som har noen tanker om dette?

http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/skisport/article2899142.ece

Bilde: http://media.aftenposten.no/archive/00956/NM_HOPP_KVINNER_mar_956644x.jpg

3 kommentarer:

Foggy the frog sa...

Ja, det er urettferdig men sammtidig så er det forkjellige idretter.. Det ene er skihopp mens det andre er stafett på ski.. De har ulike regler! Jeg syns det er ganske imponerende at en 14-åring deltar i VM i hopp, da må hun/han jobbet hardt for dette! Jeg syns også at det er urettferdig at en 13 åring ikke kan delta i hennes favoritt sport fordi hun er for ung til NM..

Anonym sa...

Det er veldig vanlig at det er 13 års grense på nm og ''større'' konkuranser. Det er ganske standar aldersgrense i Norge når det kommer til idrett. Det kan jo hende at det er ulike regler i internasjonale konkuranser, men er ganske sikker på at 13 er den aldersgrensen som blir satt i de fleste konkuranser. Det ser jo ut som om det er en annen regel i stafett, noe som er litt spessielt. Jeg er enig i at det burde være mer likt i de ulike grenene(med tanke på aldersgrense):)

Håvard Strande Dahl sa...

Fint at dere kommenterer. Er litt enig i hva dere sier, selv om jeg fortsatt står på mitt. xD