tirsdag 10. februar 2009

Analyse av musikkvideoen til 156

I denne ukas bloggoppgave skulle vi analysere en musikkvideo. Jeg valgte å se nærmere på videoen til 156 av det danske bandet Mew. Jeg valgte denne sangen fordi jeg har hørt mye på den og syntes den er veldig bra. Jeg har aldri satt meg inn i teksten til sangen før nå, så dette blir spennende. Før du leser videre vil jeg at du ser musikkvideoen slik at du får mer fårståelse av det jeg skriver. Musikkvideoen ligger nederst i innlegget.

Sangen 156 kommer fra Mews tredje album. Albumet kom ut i 2003, og er etter min mening det aller beste albumet til Mew. Albumet har veldig mange fengende og bra sanger og 156 er en av dem. Mew spiller musikk innenfor sjangeren progressiv rock, også bare kalt prog. Kjennetegn innenfor prog sjangeren er lange sanger med svært variable partier, og at bandet bruker også flere instrumenter enn de grunnlegende man finner i rock. Mew bruker også instrumenter som fløyte og synth.


Sangen handler om en mann som er veldig forelsket i kvinnen Callie. Han holder øye med henne, og prøver å passe på at ingen ting skjer med henne. Det virker ikke som Callie bryr seg så veldig mye om elskeren hennes, og overser han. Han sammenlikner henne med et snøskred, noe som jeg tror betyr at hun er kald og uforutsigbar.

Musikkvideoen er tegnet for hånd. Videoen er satt sammen av enkeltbilder som samsvarer med teksten. I refrenget og noen av versene er det tegnefilm og ikke stillbilder. Jeg vil si at teksten og videoen egentlig ikke henger sammen, men også samtidig henger sammen som hånd i hanske. Dette er fordi at du ikke kan se for deg musikkvideoen hvis du bare leser teksten. Det står for eksempel ingen ting om en elefant eller sjørøvere i teksten, som musikkvideoen handler om. Hvis du ser på musikkvideoen vil du skjønne at teksten og videoen henger sammen. Stillbildene handler om hva de synger, og du forstår handlingen.

I starten av musikkvideoen ser vi en sjørøverskute som skal bryte seg inn i et hus. Kapteinen på skuta er en elefant som forelsker seg i kvinnen som bor i huset. Sjørøverne om bord drar ut i en liten båt og begynner å stjele. Når de går gjennom vinduet i huset raser de en vase som kvinnen Callie hører, og hun løper ned trappen for å se. Deretter løper hun ut av huset mens sjørøverne fortsetter stjelingen. Sjørøverne forlater huset og ror tilbake til skuta. De ser gjennom hva de har fått med seg, og plutselig kommer elefanten som er forelsket i Callie. Elefanten spør hvor de har gjort av Callie, men de så henne ikke fordi hun løp ut av huset. Elefanten blir urolig og tror de har drept henne. Deretter kommer vi til refrenget, og vi ser bandmedlemmene synge på dekk med dyrehoder foran ansiktet. Elefanten er utrolig lei seg og går til sengs. Der drømmer han at de robber huser igjen og Callie blir utrolig redd. Så kommer vi til refrenget igjen, og ser bandmedlemmene synge på dekk. Fortellingen fortsetter og elefanten får utrolig dårlig samvittighet og kaster tyvgodset over bord.

Videoen er sammenhengende og foregår i kronologisk rekkefølge. Teksten og videoen henger sammen til en viss grad, fordi de omhandler det samme temaet, kjærlighet og lengsel. I videoen møter vi fire sjørøvere, en kaptein og kvinnen Callie. Vi møter også de fire bandmedlemmene. Miljøet som skildres i musikkvideoen er et litt dystert miljø som foregår ved et hus som ligger like ved en sjø. Jeg vil ikke si at teksten og miljøet har noen spesiell sammenheng, fordi miljøet ikke skildres i teksten. Miljøet om musikken/melodien har derimot en sammenheng. Sangen er ganske trist og dystes, noe som samsvarer med miljøet i videoen. Musikkvideoen har definitivt brukt referanser til annen film, noe som vi ser på tegningene. Tegningene er prikk like som i tegneserien ”Skipper Bee Bye” som er laget og tegnet av Ron Regé Jr. Det er vanskelig for meg å si hvorfor Mew har tatt inspirasjon fra denne tegneserien fordi jeg ikke har noe kjennskap til ”Skipper Bee Bye”.

Kameravinkelen i musikkvideoen er varierende. Vi får det meste se normalperspektiv og fugleperspektiv. Normalperspektiv når kameraet er rettet mot ansikter og når de vil få fram følelser. Fugleperspektiv er brukt når vi skal få et overblikk av hva som skjer, og se flere ting på en gang. Kamerabevegelsen er og så veldig varierende. Når spenningen blir større øket tempoet i bildetempoet. Klippingen og redigeringen er det ikke noe særlig spesielt ved, og bruken av effekter er liten.

Min egen vurdering av musikkvideoen er at den er tankevekkende og ganske spesiell. Hvis man ikke setter seg inn i teksten og musikkvideoen er det vanskelig å forstå budskapet. Sangen er veldig fengende og god, men jeg mener at musikkvideoen ikke leverer fullt. Videoen bidrar til å understreke sangen til en viss grad, men ikke fullt ut. Oppmerksomheten er ikke så veldig rettet mot artisten, men bygger seg opp utover sangen. Videoen sier ikke veldig mye om Mew hvis man har litt kjennskap til gruppa fra før. Som sagt valgte jeg denne musikkvideoen fordi jeg har hørt mye på sangen før, men ikke satt meg riktig godt inn i den. Nå som jeg har gjort det forstår jeg både musikkvideoen og teksten mye bedre.

Her finner du sangteksten til 156: Mew -156

Bildene er hentet fra: http://www.mew-world.com/images/wallpapers/156-800-600.gif og http://i52.photobucket.com/albums/g1/M5Love/mew.png

5 kommentarer:

Henrik sa...

Fint inlegg. Liker hvordan du ser sammenhengen mellom sangen og videoen, da jeg selv bare syntes den var heeeeelt random.

Elefantpirater og kjærlighet virker omtrent som olje og vann, men du har blandet de godt.

Butt butt it's not only only: du burde lage lenker til bildene, istedenfor bare å kopiere URLen. ;D

Håkon sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Håkon sa...

Fin musikkvideo du har funnet, den er definitivt annerledes enn det aller meste jeg har sett, men det var litt vanskelig å følge med på både teksten og filmen. Det er nok fordi de er ganske forskjellige som Henrik også sier.

Men, hvorfor en elefant?!

Henrik sa...

"Men, hvorfor en elefant?!"
-Håkon

Spørsmålet er ...

Hvorfor ikke?

Håvard Strande Dahl sa...

Ja helt enig henrik..Hvorfor ikke?