tirsdag 3. februar 2009

Analyse av Her kommer vintern

Nå som vinteren er her valgte jeg å analysere sangen ”Her kommer vintern” av Jokke & Valentinerne. Jeg valgte nettopp denne sangen fordi jeg liker den veldig godt, og mener temaet de tar opp stemmer utrolig bra. Jokke & Valentinerne er kjent som en av ”de fire store i norsk rock” og hadde sin storhetstid på slutten av 80-tallet. Joachim Nielsen er vokalist og frontfigur i bandet.

Teksten i sangen handler om at vinteren endelig har kommet. Den store
ventetiden er over og nå er det vintersport som går på TV, til nordmennenes store interesse. Jokke spør om vesentlige ting som folk flest kjenner seg igjen i. Eksempler på dette er: ”Er du av typen som aldri blir brun,
og som aldri heller prøver noe særlig på å bli det?” og: ”Er du av typen som er svak for sport, men bare på skjermer og bare når vi vinner?” Jeg tror sangen også skildrer hvordan folk flest er og hvordan de oppfører seg. Folk flest vil nok for eksempel kjenne seg veldig godt igjen i at du er typen som er svak for sport, men bare på skjermen og bare når vi vinner.


Jeg vil si at stemningen i sangteksten både er hyggelig og litt seriøs. Teksten gir deg en god følelse fordi den spilles mest om vinteren og veldig ofte i forbindelse med langrenn og annen vintersport. Når folk flest hører sangen vil de nok også tenke på NRK’s sportssøndag som er proppfull av sport. I alle fall tenker jeg på det når jeg hører den. Jeg mener også at teksten er seriøs fordi den tar opp virkelige skildringer av oss nordmenn og sportsidioter. De spørrende setningene Jokke stiller vil nok folk flest kjenne seg i, og får oss til å tenke. Er det virkelig sånn? Hmm… Mange vil nok også syntes dette gjør sangen bare enda morsommere. Jeg er helt enig.

Teksten gir utrykk for holdningen til sport, og det er den holdningen folk flest har. Denne sanger sier det rett ut som det er, og stiller spørsmål som gjør får oss til og tenke og gjør det enda tydeligere. Sangen krever ikke at man har kjennskap til andre tekster. Det er en hel klar fordel for forståelse av teksten hvis du er interessert i sport. Spesielt
vintersport.

Det største virkemidlet i teksten er definitivt bruken av spørsmål. Dette gir teksten et godt særpreg over seg. Temaet omhandler også det som normale folk kjenner seg igjen i, noe som gjør den morsom. Derav også virkemiddelet humor. Sangen har ingen rim, men rytmen er veldig god. Musikken og melodien er også veldig fengende. Jeg vil si at teksten inneholder inneholder indirekte samfunnskritikk. Dette er fordi at teksten ikke påstår noe, men spør lytteren i stedet. Jeg vil også framheve at teksten ikke er ment veldig kritisk, men for å få folk oppmerksomme på hvordan de ser på ting og holdningene de har.

Sangteksten finner du her: Her kommer vintern
Sangen kan du høre her: Her kommer vintern

Bildet er tatt fra: http://www.ballade.no/nmi.nsf/pic/jokke_og_valentinerne_joachim_nielsen_jokke_med_tourettes_04/$file/jokke_og_valentinerne_joachim_nielsen_jokke_med_tourettes_04.jpg

1 kommentar:

Henrik sa...

Enig i at det er en "feelgood" sang, selv om teksten kanskje er litt kritisk. Melodien er fengende, og teksten engasjerende.

Analysen traff godt! ;)