mandag 19. januar 2009

Tanker om tankekart på internett

Som sagd på ”På linje” er det mange måter å bearbeide stoff på. På barneskolen lærte vi om de forskjellige læringsstrategiene. De mest kjente er tenkekart, styrkenotat og stikkordsunderstreking. Den som falt mest naturlig for meg var tankekart. Jeg brukte tankekart flittig på barneskolen og ungdomskolen. Nå er det faktisk ganske lenge siden jeg har brukt det og har tenkt å gi det en ny sjanse.

Jeg har hørt om digitale tankekart før men har aldri prøvd det ut før nå. Jeg lagde meg en brukerkonto på http://www.creaza.com/, og satt i gang. Mitt førsteinntrykk av digitale tankekart var ganske bra. De er veldig simple å lage og tok kort tid.

Hele poenget med tankekart mener jeg er at man skal bruke tid på stoffet og bli godt kjent med det. Ved et tankekart som du lager selv bruker du mye tid på å finne stikkord og lage fine streker og strukturer, ofte med mange forskjellige farger. Fellen jeg tror man fort kan gå i hvis man lager et digitalt tankekart er at man bruker for lite tid på det. På nettet er det laget en mal for kartene. Dette likte jeg dårlig. Når jeg lager tankekart liker jeg å lage mine egne mønstre og figurer. Da føler jeg at det blir mer ”mitt eget”.
Når man begynner å lage kartet syntes jeg man bør tenke over om hva som passer best for deg; på Pc’en eller for hånd på eget ark.

Bildet kommer etterhvert.

1 kommentar:

Anne Johnsrud sa...

Interessant innlegg. Det er absolutt viktig å finne ut hva som passer best for deg når det gjelder hvordan du bearbeider fagstoff. Fin grafikk bak bloggnavnet har du også fått!