Filmanmeldelse av kortfilmen Vinterland

Regi: Hashman Zaman
Skuespillere: Raouf Saraj, Shler Rahnoma, Kawa Gilli, Alibag Salimi
Lengde: 53min
Sensur: Tillatt for alle
Terningkast: 3
Produksjonsår: 2006

Vinterland hadde premiere i 2007, og ble tatt imot med blandete følelser. Regissør Hashman Zaman er tideligere kjent for kortfilmen Bawke som var å se i 2005. Filmen handler om kurdiske innvandreren Renas som bor alene langt nord i Norge. Han skal gifte seg med den vakre Irakeren Fermesk som han har forelsket seg i gjennom et bilde. Fermesk skal flytte til Renas, og tar flyet fra Nord – Iraq. Renas blir utrolig forbauset over hvor stygg henne er da de møttes på flyplassen. Slik fortsetter historien til begge angrer på avgjørelsen og de skiller lag.

Målgruppen for filmen er uten tvil innvandrere og andre voksne som vil se hvordan muslimske ekteskap foregår, og at det i mange tilfeller galt. Hele handlingen bygger på den muslimske kulturen, noe vi ser om og om igjen. Dette er noe av det eneste gode jeg ser i filmen. Det at vi får se såpass mye av hvordan muslimske ekteskap dannes og hvor langt familiene er villige til å gå setter et særpreg på denne kortfilmen.

Jeg ser tydelig at regissøren har prøvd å lage en humoristisk og varm film, noe som jeg mener de har mislyktes med. Det aller meste av humoren faller ikke i smak, og jeg syntes ikke synt på Renas og Fermesk i det hele tatt. Flere hendelser og mer dramatikk hadde nok også gjort seg godt.

Det som er bra med filmen er innsikten vi får i det lille miljøet hvor Renas bor. Problemstillingen blir framstilt på en god måte, og skuespillerne gjør en super jobb. Språket i filmen er meget variert. Renas prater ikke godt norsk, og Fermesk prater bare kurdisk. De andre norske menneskene vi får se prater lite, og når de først prater går det for det meste i samisk. Disse kontrastene mellom to forskjellige kulturen er framstilt på en god måte.

Filmen Vinterland falt overhode ikke i smak hos meg. Med dårlig humor som ikke faller i smak hos flertallet, og med få godfølser når ikke denne filmen høyere opp enn en 3-er på min terning.

Bilde: Vinterland