onsdag 22. oktober 2008

Nynorsk


Det jeg får til i nynorsk er å skrive en god tekst uten alt for mange skrivefeil. De feilene jeg har er for det meste slurvefeil. Det jeg kan bli bedre til er å bruke ordboka. Jeg må bli mer kritisk til meg selv når jeg leser igjennom teksten etter jeg er ferdig. Andre ting jeg kan øve på er verbbøying. Jeg tror nok den beste måten å lære seg dette er å pugge eller å lese nynorske tekster. Flere ting jeg kan jobbe mer med er å lære meg ord som nesten like i bokmål som på nynorsk. Dette er ord som ein i stedet for man, og desse i stedet for disse. For å bli bedre i nynorsk har jeg tenkt til å lese mer nynorsk, og pugge mer regler og bøyninger. ( bildet er hentet fra http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2005/10/30/1130668537422_528.jpg )

Ingen kommentarer: